Societatea transparenta

Filozofia dintre sec XIX si XX a criticat radical ideea de istorie unitara tocmai descoperind caracterul ideologic al acestor reprezentari. in ceea ce priveste criza ideii de istorie o poarta cu sine pe cea a ideii de progres si explica faptul ca daca nu exista un curs unitar al faptelor umane, nu se va putea sustine nici ca ele decurg catre scop, ca realizeaza un plan rational de imbunatatire, de educatie, de emancipare.

Odata cu sfarsitul colonialismului si al imperialismului, un alt factor ce a fost determinant pentru disolutia ideii de istorie si pentru finele modernitatii a fost aparitia epocii comunicarii. Astfel se ajunge la punctul esential al acestei vieti generale si anume societatea transparenta. Aceasta societate este caracterizata prin aparitia mass mediei, care lumineaza societatea si o face sa fie mai complexa. Mass- media da nastere unei societati mai educate, ea face posibila o informare in timp real a tot ceea ce se petrece in lume. Intensificarea posibilitatilor de informare, asupra realitatii in cele mai variate aspecte face tot mai greu de conceput insasi ideea unei realitati unice.

Doi mari filozofi precum Nietzche si Heidegger, ne explica prin invatamintele lor ca ne ofera toate instrumentele pentru a intelege sensul emancipativ al sfarsitului modernitatii si a ideii ei despre istorie. Efectul emancipator al eliberarii rationalitatilor locale nu e totusi numai acela de a garanta fiecaruia o recunoastere si o autenticitate cat mai complete. Acest sens al eliberarii diferentelor si a dialectelor consta in efectul global de de peizare care insoteste primul efecte de identificare. in societatea comunicarii generalizate si a pluralitatii culturilor, intalnirea cu alte lumi si forme de viata e poate mai putin imaginara.